Tips voor de beginnende renner

06/06/2013 Utina bewegensport

hardloopverlichtingDe zomer is weer aangebroken en voor veel mensen is dat een aanleiding om weer fanatiek(er) te gaan sporten. Een van de meest voorkomende sporten die mensen met mooi weer gaan beoefenen, is hardlopen. Veel mensen lopen te hard van stapel en blessures liggen dan ook op de loer. Daarom hier een aantal basistips om dit te voorkomen.

Begin rustig

Bij hardlopen is de verleiding groot om direct hard van start te gaan. Dit is echter niet verstandig. Begin altijd met een rustig tempo, zodat je spieren goed kunnen opwarmen. Na een minuut of tien kun je het tempo opschroeven. Ben je een echte beginner, dan is het zelfs aan te raden om eerst vijf minuten stevig door te wandelen voor je gaat rennen.

Rek je spieren

Voor een hardloper is het essentieel om te rekken en strekken. Hiermee voorkom je blessures aan de spieren. Het is belangrijk dat je na vijf á tien minuten lopen even goed te spieren strekt. Belangrijkste spieren zijn natuurlijk de bovenbeenspieren en de kuitspieren. Rek ze tot je een lichte spanning voelt en houd dit ongeveer twintig seconden vast.

4 verschillende fases van spieren rekken

4 verschillende fases van spieren rekken

De juiste kleding voor betere prestaties

Vaak onderschat, maar misschien wel het belangrijkste; juiste schoenen en kleding. Goede kleding is van belang omdat hardloopkleding doorgaans gemaakt is van kunststofvezels die weinig tot geen vocht vasthouden, in tegenstelling tot de ‘gewone’ katoenen shirts.  Ook de schoenen dienen van hoge kwaliteit te zijn. Let daarbij vooral op de demping en de binnenzolen. Die kunnen je run maken of kraken. Kijk voor meer informatie over goede sportschoenen naar ons vorige artikel.

Varieer in je trainingen

Bij hardlopen is het van belang dat je het vaak blijft doen. Wanneer je elke keer hetzelfde rondje loopt, in dezelfde snelheid en op hetzelfde uur van de dag, gaat het ongetwijfeld een keer vervelen. Zo kun je motivatieproblemen krijgen. Loop dan ook in verschillende omgevingen. Iedereen heeft wel zijn voorkeuren voor locaties. Wissel vooral ook af in verschillende tempo´s. Wanneer je beter wilt worden, is het van belang te wisselen van tempo. Het beste is om langzaam te beginnen, het middenstuk harder te lopen en aan het einde weer rustiger te lopen.

De gevorderde loper

Na de beginnersfase ontwikkel je jezelf naar een meer gevorderde loper. Het is dan nog steeds belangrijk om de bovenstaande tips mee te blijven nemen. De eerste nieuwe tip die gegeven kan worden is een soort van ‘upgrade’ wat betreft de kleding. Zo zijn kwalitatief goede schoenen belangrijk, maar is begrijpelijk dat je niet meteen de portemonnee trekt voor grote uitgaven. Een upgrade van je schoeisel kan een volgende stap zijn voor betere prestaties en meer comfort voor je voeten.

Buitenland als nieuwe loopomgeving

Voor de gevorderde loper is het ook interessant om ervaring op te doen in het buitenland. Daar heb je te maken met andere weersomstandigheden en ondergronden, waardoor je nog allrounder wordt. De levenservaring en ontdekking van nieuwe natuurgebieden maakt het al de moeite waard. Het is daarbij wel noodzakelijk om je uitrusting hier op aan te passen.

  • Nieuwe en andere omgevingen zorgen er voor dat je outfit gevarieerder moet zijn. De weersomstandigheden zijn immers anders dan in Nederland.
  • Verder zijn ook de ondergronden verschillend waardoor het belangrijk is dat je daarvoor het juiste schoeisel hebt. Dit zorgt voor meer comfort en minder slijtage. Merken zoals Salomon hebben een compleet assortiment wat betreft outfits voor verschillende ‘loopomstandigheden’. Van schoenen tot short tot shirts tot accessoires. Ook andere merken als Mizuno, Asics en Brooks hebben alle benodigdheden om er een ideale outdoor loopvakantie van te maken.

hardloopschoenenhardlopentips

Comments are currently closed.