Wat voor schoenen heb ik nodig?

13/03/2013 Utina sportwandelen

Hardlopen is de ideale sport voor veel mensen. Het is relatief goedkoop, je kunt het op elk moment van de dag doen en je bent lekker in de buitenlucht. Om de kans op blessures zo klein mogelijk te maken, is het essentieel om een paar goede loopschoenen aan te schaffen. Naast de merken die bekend zijn van sneakers zoals Nike en Adidas, zijn er ook schoenen te krijgen van minder bekende merken zoals Saucony en Asics. Het kopen van hardloopschoenen komt er erg op aan, je kunt niet zomaar een paar schoenen uit het rek plukken. Een hardloopschoen dient voldoende steun en demping te geven, maar deze zaken zijn per mens verschillend en afhankelijk van lichaamsgewicht, loopstijl en type voet.

De standaard schoen is alleen geschikt voor mensen die een looppatroon zonder afwijkingen hebben en niet zo vaak hardlopen. Een onjuist looppatroon is als de voet naar binnen of naar buiten zakt bij het lopen. Hierdoor hebben sommige delen van de voet meer steun nodig dan andere. Dit kan gecorrigeerd worden door hulpmiddelen voor in de schoen, zoals een hakverhoging of een inlegzool, maar dit zijn echter aanpassingen die maar tot op zekere hoogte werken. Bij een sterkere afwijking is een schoen nodig die het looppatroon corrigeert. Dit soort schoenen zijn meestal wat duurder en in hardloopwinkels of online te verkrijgen, zoals van merken als Adidas en Nike.

Er zijn verschillende manieren om vast te stellen wat het looppatroon is. Er kan een filmopname gemaakt worden van de voeten van een loper op de loopband of er kan een voetafdruk gemaakt worden. Vaak kan er een gratis loopanalyse gemaakt worden bij een hardloopwinkel, maar voor een online aankoop kan je ook zelf kijken wat je looppatroon is.

Als je een oud paar (loop)schoenen hebt, kun je kijken waar de schoen is gesleten. Dit geeft vaak al wel aan waar er steun nodig is. Als de binnenkant van de schoen is afgesleten, duidt dit op overpronatie. Dit betekent dat de voet teveel naar binnen zakt en kan zorgen voor een overbelasting van de achillespees. Als dit het geval is, kan je kiezen voor een schoen die deze overpronatie tegengaat. Als de voet teveel naar buiten zakt, heet dit supinatie. Schoenen die hiervoor bedoeld zijn, hebben extra steun aan de buitenzijde.

Denk bij de aanschaf van schoenen ook nog aan het volgende: draag hetzelfde soort sokken dat je draagt bij het hardlopen, zodat je kan voelen of ze nergens knellen. Ook is het beter om de schoenen niet ‘s ochtends te passen omdat je voeten in de loop van de dag wat uitzakken.

bron: Runinfo.nl

Comments are currently closed.